Voor je gezondheid



7.000 liter bloed
Om elke cel in ons lichaam te voeden en te verzorgen, hebben wij een enorm netwerk van bloedvaten. De grootste zijn de slagaders, de kleinste worden haarvaten genoemd. De totale lengte bedraagt maar liefst 50 kilometer. Het hart pompt hier per dag in zo’n 100.000 slagen een kleine 7.000 liter bloed doorheen. Willen we ons bloed zonder moeite laten stromen, dan kan een simpele plant ons zeer goed helpen: knoflook.

107 bestanddelen
In een bolletje knoflook, allium sativum in het Latijn, zijn tot op heden 107 verschillende bestanddelen gevonden. Van diverse bestanddelen hebben wetenschappers de functie ontdekt. Zo weet men dat de actieve bestanddelen alliine en de gamma glutamylpeptiden een positief effect heeft op de bloedvaten. Naar het effect van veel andere bestanddelen op onze gezondheid wordt nog steeds onderzoek gedaan.

Knoflook alternatief voor Viagra?
Knoflook bevat alliine. Dat wordt na inname omgezet in allicine. Dit allicine verbetert de bloedstroom in de slagaders. In het BBC programma The Truth about Food probeerden de makers er achter te komen of een knoflookrijk dieet na 3 maanden erectieproblemen kon verhelpen. Zeven mannen met erectieproblemen werden getest. Bij zes van hen waren verbetering waarneembaar, drie mannen kregen zelfs weer een normale erectie. Het onderzoek werd geleid door Dr Graham Jackson, Consultant Cardiologist bij Guy’s & St Thomas’s NHS Trust.
De uitzending is te bekijken op de website van de BBC (link opent in een nieuw venster)
Jonge & soepele bloedvaten
Kranten en tijdschriften staan er bol van: 50-plussers nemen het niet zo nauw met de voeding. Daarbij bewegen zij ook nog eens te weinig. Het is duidelijk dat deze levensstijl niet ideaal is voor het hart en de bloedvaten. Maar je hoeft niet alleen te bewegen en gezond te eten voor een jong hart en gezonde bloedvaten
Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Lichtwer Pharma

Als het nieuwe jaar begint, heeft bijna iedereen goede plannen. Sportscholen krijgen een enorme toeloop, er is een piek in de verkoop van afslankmiddelen en antirook kuren. Maar na een paar maanden zijn de meesten die goede voornemens al weer vergeten. Toch zijn er ook nog andere wegen die tot resultaat leiden. Sommige voedings supplementen zoals vitaminen, visolie maar vooral knoflook hebben hun kracht daarbij al lang bewezen.



Bloedvaten jaren jonger!
Bij een onderzoek kregen 101 personen meer dan twee jaar lang elke dag minstens 300 mg van een gestandaardiseerd Chinees knoflookpreparaat (Kwai). Deze groep werd vergeleken met een controlegroep van dezelfde leeftijd. Die bestond ook uit 101 personen, maar zij kregen de tabletten niet. Het resultaat was hoogst opmerkelijk. Door de knoflook werd het proces van leeftijdsafhankelijke vaatverharding met ongeveer 15 jaar vertraagd.
Het bleek dat hooggeconcentreerde knoflook de vorming van plaque helpt voorkomen en de aderen schoon en soepel houdt. Deze verbluffende conclusies waren te lezen in publicaties van de American Heart Association, de Amerikaanse hartstichting.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Mainzer werkgroep bestaande uit prof. dr. Gustav G. Belz en dr. Kerstin Breithaupt uit Mainz en prof. Harisios Boudoulas van de Amerikaanse Ohio State universiteit uit Columbus.

Verse knoflook
Een teentje verse knoflook van de groenteman werkt niet op die manier. Die wordt geteeld voor de smaak en keukenprinsen en –prinsessen verwerken deze knoflook in allerlei gerechten. Medicinale knoflook wordt onder strenge voorwaarden geteeld. Daarbij wordt vooral gelet op de gehaltes aan actieve bestanddelen zoals alliine en sulferverbindingen. In deze Chinese knoflook, die niet voor culinaire doeleinden geschikt is, zijn al meer dan 100 verschillende bestanddelen ontdekt. Als 1 tablet Chinese knoflook van 300 mg (in Europa verkrijgbaar onder de naam Kwai knoflook) wordt vergeleken met verse Franse knoflook, zou je per dag minstens een hele knoflookbol moeten eten voor het zelfde resultaat.

Soepele bloedvaten
Knoflook is een van de best en meest onderzochte planten ter wereld. Er zijn meer dan 250 onderzoeken bekend. Toonaangevende internationale wetenschappelijk tijdschriften publiceerden vele daarvan. Sommige onderzoeken spreken elkaar tegen. Het blijkt echter steeds duidelijker dat knoflook van de juiste herkomst en de goede concentratie helpt bij de verlaging van het cholesterolgehalte, de bloeddruk en de doorbloeding helpt en daarnaast de bloedvaten schoon en soepel houdt. Dit neemt niet weg dat meer beweging en gezond eten erg belangrijk is.