Interview

Schaatskampioen Barbara de Loor:

"Groeien naar goud" (2)

I 1 I 2 I

’Right to play’

‘Ik vind het belangrijk om iets voor anderen te doen. Ik wil graag delen.’

“Sinds 2003 ben ik ambassadeur van ‘Right to play’. Een organisatie, die is  opgericht door oud-schaatser Johan Olav Koss en die ernaar streeft, alle kinderen in de wereld te laten sporten en spelen. Het is ongelofelijk mooi om te zien wat er met kinderen gebeurt als ze met zo’n spelprogramma bezig zijn. In Afrika heb ik verschillende projecten bezocht. Daar leerden kinderen hoe het is om samen te werken, om ergens bij te horen, om hun emoties te uiten in een als vei lig ervaren omgeving. Allemaal elementen die voor de meeste kinderen in Nederland vanzelfsprekend zijn, maar voor kinderen in ontwikkelingslanden vaak totaal onbekend. Ik vind het belangrijk om in mijn leven ook iets voor anderen te kunnen betekenen. Dus zet ik mij met veel plezier in voor de projecten van ‘Right to play’.”

Nieuwe balans

‘Ik geloof in het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Mits je het maar op de juiste manier voedt.’

“Als je aan topsport doet is het heel belangrijk dat je op het juiste moment de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Een uitgebalanceerd dieet met voldoende koolhydraten en eiwitten, afgestemd op het soort training dat je uitvoert. Had ik zelf bijvoorbeeld een dag met veel duurtraining, dan stonden er vooral koolhydraten op het menu. Deed ik daarentegen veel krachttraining, dan nam ik meer eiwitten in. Ik heb nooit moeite gehad om mij aan m’n dieet te houden, ik voelde me er altijd goed bij. Nu ik meer tijd heb voor een sociaal leven, passen er ook andere zaken in mijn menu. Zoals een lekker wijntje op zijn tijd - ik ga graag uit eten met vrienden. Natuurlijk was het wel even zoeken naar een nieuwe balans toen ik de topsport eenmaal gedag had gezegd. Omdat ik minder verbruik, eet ik ook minder. Ik zie mezelf als een gezond soort Bourgondiër. Ik houd van lekker eten, maar doe het wel met mate. Je lichaam heeft natuurlijk niet alleen gezonde voeding nodig. Ook regelmatig bewegen, ontspannen én een positieve instelling houden je lichaam in evenwicht.”

Puur genot

‘Door inspanning en ontspanning voortdurend af te wisselen gaan lichaam en geest perfect samenwerken’

“Precies. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Door te genieten van een massage of te ontspannen in de sauna zorg je ervoor dat je lichaam zich weer kan opladen. Als je altijd intensief met sport bezig bent, raakt je lichaam als het ware verslaafd aan bewegen. Als ik zelf bijvoorbeeld een dag niet intensief sportte werd ik onrustig. Toen ik eenmaal gestopt was moest ik dan ook serieus ‘afkicken’: aftrainen dus. Maar bewegen blijft wel bij mij horen. Ik vind het prima om thuis op de bank eens een filmpje te kijken, maar als ik klets met een vriendin doe ik dat net zo lief tijdens een rondje skeeleren. En als ik met mijn hond in het bos loop kan ik het nooit laten, de stokken zo ver mogelijk weg te gooien en sprintjes te trekken. Alleen is het nu geen ‘moeten’ meer, ik beweeg niet volgens een schema. Het gaat nu puur om het genot. Of ik nu train voor een halve marathon of een stevige strandwandeling maak, dat maakt niet uit: ik geniet en dat levert harmonie op voor lichaam en geest. Als je dat, zoals ik, elke dag ervaart, dan is dat toch prachtig?”

I 1 I 2 I